2011. október 29., szombat

Dósa laposkenyér Sünmalac módra

Valaki ma megkérdezte, hogy miért írok a blogomban állandóan kukoricalisztről és rizslisztről, miért nem használok lisztérzékenyeknek készített lisztkeveréket? Nem az ára tart vissza, hanem néhány rossz tapasztalat.
A lisztérzékenyeknek gyártott kész kenyerek, kiflik, zsemlék szerintem borzalmasak. Az egy dolog, hogy száraz, morzsálódik (tudom, hogy azt írják, hogy evés előtt érdemes megpirítani, mert akkor jobb), de nekem a gyomrom is megfájdult tőle.
A lisztekről meg az a véleményem, hogy nem emberbe való. Nem csak az összetétele borzaszt, hanem a tulajdonságai is. Néhányszor kipróbáltam (kenyér, ill. sütemény készítéséhez), de a tészta rémesen ragacsos volt, a tálat, amiben bekevertem, alig lehetett kimosni, rémesen ragadt. Hasonlított a csirízhez. Ha rántást akartam készíteni a lisztérzékenyeknek árusított speciális lisztből, akkor a forró olajba beletéve habozni kezdett. De palacsintasütésnél is azt tapasztaltam, hogy a tésztát az olajos palacsintasütőbe téve az el kezdett habzani.
Nekem ez elég volt ahhoz, hogy úgy döntöttem, hogy igyekszem úgy enni, hogy ne kelljen lisztkeveréket használnom. Ami anélkül nem készíthető el, arra nem is vágyom.
Egyébként a kukoricalisztet is csak sűrítéshez szeretem használni, mert ha süteményt sütök belőle, akkor azon kívül, hogy törékeny és morzsálódós lesz, még az íze is nagyon erős, furcsa. Nehezen szokom meg, de azért néha próbálkozom vele.
A rizslisztet meg azért nem szeretem, mert nagyon szemcsés. Piskótát szoktam belőle készíteni, de a sütiben általában érzem a szemcséket.

A fenti képen dosa látható. A dosa (ejtsd dósza) Dél-India kedvelt lepénye? Palacsintája? Kenyere? Nem tudom a pontosan. Rizsből és valamilyen hüvelyesből (lencse, bab, csicseriborsó) készítik.

2/3 rész rizst és 1/3 rész vöröslencsét be kell áztatni vízbe (egy éjszakára). Reggel a rizst és a lencsét pépessé turmixolni annyi vízzel, hogy palacsinta sűrűségű legyen, majd estig, vagy másnap reggelig erjeszteni kell. Ezután fűszerezzük. Én csak sót használtam, de mindenféle indiai fűszert lehet beletenni. Beolajozott palacsintasütőbe kell tenni kb 3-4 ek tésztát és a kanál hátuljával körkörös mozdulatokkal szétkenni. Amikor az alsó része megsül, akkor egy lapát segítségével vagy feldobva megfordítható. Bármivel tölthető. Én a hét egyik napján párolt zöldséget és sült hús darabokat tettem bele, alufóliába csomagoltam és tízóraira vittem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése