2010. május 11., kedd

Bevezető


Lisztérzékeny lettem. Felnőtt létemre. 
Sokára derült ki, hogy mi a bajom. A tüneteimet nem hoztam összefüggésbe ezzel a betegséggel. 
Anélkül, hogy tudtam volna, hogy mi okozza, egy évtizeden keresztül rettenetes gyomorfájásaim voltak. Állandóan sav volt a gyomromban, amelytől nagyon gyakran róka-mókázva szabadultam meg. Ez az erős gyomorfájás szinte minden napomat megkeserítette. Ennek ellenére a gyomorfájást "normális" dolognak tartottam, azt hittem, hogy Helycobakter fertőzésem van, vagy stressz okozza.
Ezzel egyidőben volt egy másik panaszom, ami engem sokkal jobban zavart. Tehát a másik panaszom az volt, hogy éveken át nagyon gyakran „égett” az arcom. Vörös volt, tüzelt, és ronda vörös pattanás-szerű kiütések jöttek az orromra és az arcomra. 
Ezen kívül az izületeim is fájtak. Gondoltam, hogy öregszem. Néha még a cipőm bekötése is nehézségbe ütközött.
Egy fogyókúra eredményeként – amikor nem ettem mást, mint barnarizst – elmúltak a tüneteim. Szép lett az arcbőröm, elmúlt az arc-égésem, és az izületeim sem fájtak. Ekkor terelődött a gyanú a lisztre. Hosszú kivizsgálások után (leginkább az tartott hosszú ideig, hogy végre valaki megfelelő laborvizsgálatra küldjön) kiderült, hogy a szervezetem ellenanyagot termel a lisztfehérje (gliadin) ellen. Erről fél éve tudok. Azóta lisztmentesen táplálkozom. Ha csak egy kicsit is „félreeszem” egyből visszajönnek a régi kellemetlen tünetek.
Eleinte minden nap az interneten kutakodtam, kíváncsi voltam, hogy mit lehet enni. Sokat tanultam a leírtakból, de most már magam is elég ügyesen rájövök, hogy mit szabad és mi tilos.
Eleinte nézegettem a késztermékeket, de szerintem borzasztó drága. És rossz, ehetetlen. 1 kg gluténmentes liszt megközelíti az 1.000 Ft-ot. A kész kenyerek is nagyon drágák. ¼ kg kenyér 400 Ft körül van. 4 db zsemleszerűség 500 Ft. És pocsék. Száraz, kemény, ízetlen. Olyan, mintha fűrészporból lenne. 
Már a kezdetekkor eldöntöttem, hogy ilyet nem veszek (fél év alatt egyszer próbaként vettem 4 db zsemlét, de annyi elég is volt).
A kenyér problémát azzal küszöböltem ki, hogy puffasztott rizst veszek. Itt is meg kell nézni, hogy rá van-e írva, hogy gluténmentes. Én megtaláltam azt a fajtát, aminél garantálják a gluténmentességet. Nagy bevásárláskor veszek 8 zacskóval (ez 80 db) és a következő bevásárlásig kitart. Ezt eszem reggelire. Rá lehet pakolni felvágottat, sajtot, lekvárt, stb. És kevésbé hizlal, mint a kenyér.
Azt gondoltam eleinte, hogy veszek kukoricalisztet és abból sütök kenyeret. De hamar rájöttem, hogy ez nem olyan egyszerű dolog. A kukoricalisztben nincs sikér, emiatt a tészta nem nyújtható, nem áll össze. Pontosan olyan, mint a vizes homok. Próbált már valaki vizes homokot kinyújtani? Ugye nem megy? Ugyanilyen a kukoricaliszt is. A sima kukoricalisztet kizárólag sűrítéshez, habaráshoz használom. Vigyázni kell a kukoricaliszttel is, mert kizárólag olyan terméket szabad venni, amelyről garantálják, hogy gluténmentes. A nagy áruházakban kapható kukoricaliszt (ABOMIL termék) nem garantáltan gluténmentes, mert ugyanabban a malomban őrlik, mint a búzalisztet. Így a zacskóba bele kerül búzaliszt is. Én már erre is érzékeny vagyok. Eleinte nem értettem, hogy mitől ég újra és újra az arcom, amikor már nem eszem normál lisztet. Akkor jöttem rá az okra, amikor a neten olvastam a keresztszennyeződésről.
Találtam viszont egy olyan kukoricalisztet, amelyik olyan helyen készül, ahol csak kukoricát őrölnek. Ezt a terméket Magyarországon gyártják, Tengelicen. Ez a forgalmazó többféle terméket készít, én a kukoricalepénylisztet használom. Ebben a lisztben van valami, amitől valamennyire gyúrható, nyújtható lesz. Ebből a lisztből szoktam néha lepénykéket sütni: liszt. só, kis olaj, és annyi víz, hogy gyúrható tésztát kapjak. Dió nagyságú golyókat formálok belőle. Ezt a tésztát szilikon lapok közé teszem, majd sodrófával vékony korongokat nyújtok belőle (a szilikonlap azért jó, mert nem ragad rá a tészta). Ezeket a lapocskákat felmelegített öntöttvas serpenyőbe teszem – olaj nélkül – és mindkét oldalát megsütöm.
Ha a lepénylisztből tejföl sűrűségű tésztát készítek, azt gofrisütőben ropogósra lehet sütni. Az szerintem nagyon finom. 

Későbbi bejegyzés: sajnos egy ellenőrzés után labor vizsgálatokkal megengedett érték feletti gluténtartalmat mutattak ki ebből a lisztből (is).


De ne csak a kenyérről írjak. Itt egy piskóta recept:

Piskóta tészta rizslisztből

6 tojásfehérjét 1 csipet sóval kemény habbá verünk. 6 evőkanál porcukrot adunk hozzá (minden hozzáadott kanál cukor után keverünk rajta egyet, nem egyszerre öntjük hozzá az egészet!). A 6 tojássárgáját szintén egyesével hozzáadjuk. 6 evőkanál rizslisztet adunk hozzá, kanalanként elkeverve. Fontos, hogy a lisztet szitálva adjuk a tésztához, ettől levegősebb, könyebb tésztát kapunk (állítólag). Miután az egészet óvatosan összekevertük, margarinnal kikent, liszttel beszórt sütőformába öntjük, és közepes fokozaton aranybarnára sütjük a tésztát. Tűpróbát végzünk, hogy átsült-e a tészta.
A mennyiség növelehtő, csökkenthető, a lényeg, hogy ahány tojás, annyi kanál kell a többi hozzávalóból is!
Holnap folytatom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése